Laisvė -rugsėjo pirmajai !

2010 - 08 - 24, Antradienis 9:53

Pagal įstatymą Rugsėjo pirmoji laikoma mokslo ir žinių diena. Tai yra atmintina diena ne tik moksleiviams, bet ir jų tėvams. De facto, nemaža dalis tėvų, turinčių vaikus, einančius į pradines klases, šią dieną stengiasi bent pusdieniui atsiprašyti iš darbo, kad galėtų savo atžalą nuvesti į mokyklą. Nemaloni padėtis, kai reikia prašyti ir laukti darbdavio sprendimų. Dauguma darbdavių tam sudaro sąlygas, bet turi priklausyti nuo geros valios ar supratingumo.

Mano žmona Agnė, įregistravo pataisą Seime, pagal kurią tėvai, turintys vaikų iki 12 metų, rugsėjo 1 d. nedirbtų. Palaikau tokią jos iniciatyvą ir kviečiu diskusijai, nes manau, kad rugsėjo pirma diena labai svarbi tėvams ir vaikams, jos reikšmė išskirtinė.

Manau, šeimos rate pažymėti tokią šventę yra labai svarbu. Pavyzdžiui, mūsų šeimoje jau eilę metų yra tradicija kiekvieną rugsėjo pirmąją užlipti ant Gedimino kalno, pasižvalgyti į Vilnių ir aptarti kaip pasikeitė miestas, o po to kartu su seneliais papietauti.

Agnės siūlymas yra teisingas, nors sulaukė daug prieštaravimų. Po ryto  ilgų diskusijų priėjome prie išvados, kad gal užtektų ne pilno laisvadienio, t.y. – pusės darbo dienos, iki 13 ar 14 val.  Taip atsirastų kompromisas tarp tėvų ir darbdavių interesų. Taigi, tėvai, turintys vaikus iki dvylikos metų pirmąją dienos dalį galėtų ramiai nuvesti atžalas į mokyklą, kartu su jais praleisti laiką, nes tokia galimybė būtų įteisinta  įstatymu. T.y, praktikoje egzistuojanti norma  būtų įteisinta.

Taigi, kviečiu diskusijai, ar suteiktas laisvas pusdienis Rugsėjo pirmąją tėvams, turintiems pradinių klasių vaikus, būtų naudingas ir skatintų gražias šeimos tradicijas.

Gal apskritai reikėtų peržvelgti atmintinų ir laisvų dienų sąrašą ir jį pakoreguoti. Ar ne geriau pavyzdžiui,  Žolines palikti tik atmintina diena, o Rugsėjo pirmąją užregistruoti kaip nedarbo dieną?

Facebook comments:

Komentuoti


17 komentarų | “Laisvė -rugsėjo pirmajai !”

  1. Donatas / 80.240.1.146

    Rugsėjo 1d. yra mokslo metų pradžia. Todėl paprašykime prokurorės Rūtos Pečkaitytės paaiškinti sąvoką veika ir kiek metų prašytų skirti sau pagal LR BK 229 str.

  2. Rinkejas / 88.216.46.9

    Man labai patiko Petro pasiulymas – mokslu metu pirmaja diena nustatyti sekmadieni. Logiskas ir racionalus sprendimas,kuris tiktu absoliuciai daugumai zmoniu.
    Laisvas rugsejo 1 dienos pusdienis yra nonsensas.Ryte reikia mokinius isleisti,palydeti i mokykla,o po pietu [po mokyklos] net ir labai savarankiski vaikai mielai sutinka su tevu ta proga siuloma kulturine programa,temine isvyka,iskilmingesni pietus ir pan.
    P.S. Astra ir Uni,jusu pastabos labai taiklios :-)

  3. Astra / 78.60.140.9

    Zuokas: „Pritariu, nes po ilgos nakties eiti į darbą nėra paprasta…“
    Per Jonines naktis būna trumpiausia:))).

  4. Uni / 86.100.229.242

    Zuokai, po tokių pasiūlymų gal jau būtų verta pačiam stoti į socialdemokratų partiją? Tuo tarpu tikras liberalas atsakytų, kad tai yra darbdavio ir darbuotojo tarpusavio susitarimo reikalas dirbti ar ne per rugsėjo 1-ąją.

  5. Vytautas / 88.223.36.12

    Taigi, kad i darba eiti nera paprasta. Daugiau ne del nakties ilgumo, o isgerto kiekio :) Netgi vakarykstes dvi taures vyno man siandien atsiliepia… :((((

  6. Artūras Zuokas

    Pritariu, nes po ilgos nakties eiti į darbą nėra paprasta. Gal tik šios šventės prasmė ir turinys nuskendo aluje, tačiau viską galimą tobulinti.
    @vilnietei:

    Joninės -tai labai sena baltiška šventė. Latviai ją švenčia savaitę. Net sovietų laikais buvo atsikovoję nedarbo dieną.
    Enciklopedines žinios apie Jonines. “Rãsos (Rasa, Rasos šventė, Kupolės, Saulės, Krešės) – senoji lietuvių vasaros saulėgrįžos šventė, vėliau sutapatinta su švento Jono diena ir pavadinta Joninėmis.
    Manoma, kad vasaros saulėgrįža švenčiama nuo labai senų laikų: pasak Pranės Dundulienės, šios šventės susiformavo ankstyvosios gimininės santvarkos laikais. Rašytiniuose šaltiniuose apie jas pirmąkart užsimenama 1372 m.
    Vasaros saulėgrįža – tai ilgiausios dienos ir trumpiausios nakties metas, opozicinė šventė žiemos saulėgrįžai, Lietuvoje švenčiama kaip Kūčios bei Kalėdos.”
    Laisvadienis leidžia visiem norintiems sutikti Saulės patekėjimą. Tai labai prasminga.

  7. Jz / 78.56.225.232

    Protingas, padorus apie savo verslą gerai išmanantis darbdavys pats pirmaklasio mamai ne tik suteiks laisvą dieną, bet ir kokią premiją tokia nekasdienine proga paskirs.
    Taip elgdamasis dar turi pabrėžti – tai jokia labdara, tai tiesiog elementarūs dalykai padorioje kompanijoje.

    Taip užtikrinamas darbuotojų- ne tik tosios pirmaklasio mamos – lojalumas firmai.

  8. vilnietei / 78.60.140.9

    Joninės -tai labai sena baltiška šventė. Latviai ją švenčia savaitę. Net sovietų laikais buvo atsikovoję nedarbo dieną.
    Enciklopedines žinios apie Jonines. „Rãsos (Rasa, Rasos šventė, Kupolės, Saulės, Krešės) – senoji lietuvių vasaros saulėgrįžos šventė, vėliau sutapatinta su švento Jono diena ir pavadinta Joninėmis.
    Manoma, kad vasaros saulėgrįža švenčiama nuo labai senų laikų: pasak Pranės Dundulienės, šios šventės susiformavo ankstyvosios gimininės santvarkos laikais. Rašytiniuose šaltiniuose apie jas pirmąkart užsimenama 1372 m.
    Vasaros saulėgrįža – tai ilgiausios dienos ir trumpiausios nakties metas, opozicinė šventė žiemos saulėgrįžai, Lietuvoje švenčiama kaip Kūčios bei Kalėdos.“
    Laisvadienis leidžia visiem norintiems sutikti Saulės patekėjimą. Tai labai prasminga.

  9. Artūras Zuokas

    Petrai,
    Lietuvoje pagal Lietuvos įstatymus rugsėjo 1 yra paskelbta kaip atmintina ,,mokslo ir žinių diena“ , o kartu tai ir mokslo metų pradžia. Kai pasikeis įstatymai ir bus kita tokia diena, tai bus kitokie sprendimai. O diskusijos apie ,,asmeninius pasirinkimus“ ir minimi pavyzdžiais atrodo nerimtai. Jei kuo ir nesame, tai nereiškia, kad neturime to siekti. Taip pat nebūtina tikėtis, kad visi viską turi suprasti. Tai žmogaus pasirinkimo teisė- domėtis tik tuom, kas jam įdomu. Ar ne?
    @petras:

    As nesutinku su tokiu pasiulymu. Vaikai yra kievienos seimos asmeninis pasirinkimas, o darbas taip pat yra kiekvieno asmeninis pasirinkimas. Todel dirbtinai versti darbdavius ar tevus nedirbti yra tiesiog pasirinkimo teises prievartavimas. Zmogus gali ir turi pasirinkti kaip jis nori svesti rugsejo 1. Beje, pati data – rugsejo 1, nera niekuo ypatinga – mokslo metai gali pilnai startuoti ir anksciau, pvz privaciose mokyklose. Tokiu atveju nedarbingumas tampa priverstinis ir net nesant sventei. Be to, ateityje, tiketina, visoje Lietuvoje mokslo metai prasides anksciau, kaip iprasta vakaru Europoje. O del tikslo pamineti mokslo ir ziniu diena – reikia pripazinti, kad Lietuva nera ziniu ekonomika, todel tai mums nera aktualu. Dauguma zmoniu vis vien nesupras tokio minejimo tikslo, bei nesuges susieti mokslo svarbos su ju asmenine gerove.

  10. petras / 130.235.190.152

    @petras:

    As nesutinku su tokiu pasiulymu. Vaikai yra kievienos seimos asmeninis pasirinkimas, o darbas taip pat yra kiekvieno asmeninis pasirinkimas. Todel dirbtinai versti darbdavius ar tevus nedirbti yra tiesiog pasirinkimo teises prievartavimas. Zmogus gali ir turi pasirinkti kaip jis nori svesti rugsejo 1. Beje, pati data – rugsejo 1, nera niekuo ypatinga – mokslo metai gali pilnai startuoti ir anksciau, pvz privaciose mokyklose. Tokiu atveju nedarbingumas tampa priverstinis ir net nesant sventei. Be to, ateityje, tiketina, visoje Lietuvoje mokslo metai prasides anksciau, kaip iprasta vakaru Europoje. O del tikslo pamineti mokslo ir ziniu diena – reikia pripazinti, kad Lietuva nera ziniu ekonomika, todel tai mums nera aktualu. Dauguma zmoniu vis vien nesupras tokio minejimo tikslo, bei nesuges susieti mokslo svarbos su ju asmenine gerove.

    @petras:

    As nesutinku su tokiu pasiulymu. Vaikai yra kievienos seimos asmeninis pasirinkimas, o darbas taip pat yra kiekvieno asmeninis pasirinkimas. Todel dirbtinai versti darbdavius ar tevus nedirbti yra tiesiog pasirinkimo teises prievartavimas. Zmogus gali ir turi pasirinkti kaip jis nori svesti rugsejo 1. Beje, pati data – rugsejo 1, nera niekuo ypatinga – mokslo metai gali pilnai startuoti ir anksciau, pvz privaciose mokyklose. Tokiu atveju nedarbingumas tampa priverstinis ir net nesant sventei. Be to, ateityje, tiketina, visoje Lietuvoje mokslo metai prasides anksciau, kaip iprasta vakaru Europoje. O del tikslo pamineti mokslo ir ziniu diena – reikia pripazinti, kad Lietuva nera ziniu ekonomika, todel tai mums nera aktualu. Dauguma zmoniu vis vien nesupras tokio minejimo tikslo, bei nesuges susieti mokslo svarbos su ju asmenine gerove.

    P.S. As zymiai labiau palaikyciau tvarka, kad mokslo metu pirmoji diena yra artimiausias sekmadienis apie rugsejo 1. Tokiu atveju nebutu rupesciu nei tevams, nei mokytojams ir mokslo metai prasidetu nuo pirmadienio, kas reikstu kad vaikams lengviau ieiti i mokymosi ritma.

  11. petras / 130.235.190.152

    As nesutinku su tokiu pasiulymu. Vaikai yra kievienos seimos asmeninis pasirinkimas, o darbas taip pat yra kiekvieno asmeninis pasirinkimas. Todel dirbtinai versti darbdavius ar tevus nedirbti yra tiesiog pasirinkimo teises prievartavimas. Zmogus gali ir turi pasirinkti kaip jis nori svesti rugsejo 1. Beje, pati data – rugsejo 1, nera niekuo ypatinga – mokslo metai gali pilnai startuoti ir anksciau, pvz privaciose mokyklose. Tokiu atveju nedarbingumas tampa priverstinis ir net nesant sventei. Be to, ateityje, tiketina, visoje Lietuvoje mokslo metai prasides anksciau, kaip iprasta vakaru Europoje. O del tikslo pamineti mokslo ir ziniu diena – reikia pripazinti, kad Lietuva nera ziniu ekonomika, todel tai mums nera aktualu. Dauguma zmoniu vis vien nesupras tokio minejimo tikslo, bei nesuges susieti mokslo svarbos su ju asmenine gerove.

  12. Vytautas / 88.223.36.12

    Jei 80 procentu zmoniu ir laiko save katalikais, tai dar nereiskia, kad samoningai praktikuoja. Tokiu butu ne daugiau kaip 25-30 procentu.

    Kazkaip visos tos sventes dazniausiai buna skirtos prisigerinejimui. Kol per rugsejo 1-ja laisvai snapsu prekiavo, tol rugsejo 2-sios laikrasciai ir skalambydavo apie girtus nepilnamecius… Apribojus prekyba, padetis pasitaise, bet atsirado daug nepatenkintu suvarzymais verslui ir linksmam laisvalaikiui.

    Tai gera but
    Tai gera but
    Kad kozna diena sventa but

    Tik viena diena dirbama
    Ir ta pati nugeriama

    O paskui egzistenciniai klausimai iskyla: kodel pas mus tai daug vagia? kodel tiek pykcio ir blogu emociju? kodel tiek neteisybes? Todel.

  13. Valdas / 78.58.103.244

    Visiškai sutinku. Seniai reikėjo padaryti Rugsėjo 1-ają kaip nedarbo dieną. Nes be žinių, be sugebėjimo mokytis aukštųjų technologijų nebus …

    Nes jei jau Žolinės išeiginė , ko aš niekaip nesuprantu, kokia čia didelė šventė …? Ar Joninės, kurios baigia komercializuotis ir išsigimti ir tapo didele proga nemažai tautos daliai prisigerti …

  14. vilniete / 82.135.195.135

    Labai sutikciau su pastebejimu del Zolines, bet av del Liasves Joninems galima tikrai padiskutuoti, nors, zinoma, laisvesniu dienu vasaros metu niekada nebus per daug. Taciau laisvas pusdienis rugsejo pirmaja idealus sprendimas, nes siuo metu suaugusieji taip dirba, kad neturi laiko savo vaikams, todel cia butu labai grazus Valstybes paskatinimas tevams pabuti kartu su vaikais. Juk ir taip to laiko nebuna per daug.

  15. Arnas / 88.222.211.59

    Turint omenyje, kiek žmonių švenčia Žolinę ir kiek rugsėjo pirmąją , turbūt būtų aišku, kad verčiau jau rugsėjo pirmąją padaryti laisvadieniu. Vis dėlto, yra žmonių, kuriems laisvadienis per Žolinę yra ne mažiau būtinas, nes jie kasmet tą dieną vyksta į atlaidus, meldžiasi, švenčia. Atimti iš jų šį laisvadienį būtų mažų mažiausiai neteisinga. Taip, Lietuvoje nėra valstybinės religijos, bet kadangi apie 80 proc. žmonių save laiko katalikais, būtina atsižvelgti į juos. Ko gero, labiausiai pritarčiau laisvam rugsėjo 1-osios pusdieniui, o ne visai dienai, galbūt net su galimybe atidirbti už jį vėliau?

  16. vilniete / 82.135.195.135

    Manau, kad originali ir labai teisinga ideja. kai kuriu svenciu su laisvomis dienomis nas taip pat nesuprantu, na Zolines tai tokia jau tradicine seimos svente, bet kam jonines su laisvadieniu, as nesuprantu. Tai tada ir Antanines, ir Juozines, ir Petrines, ir Vytautines reikia daryti….?

  17. Vytautas / 88.223.36.12

    Man tai is viso keista, kad krikscioniskos sventes skelbiamos nedarbo dienomis. Na, Kaledos ir Jonines gal ir turetu buti nedarbo, nes tai yra visuotinai priimta tradicija. Bet pagal Lietuvos Konstitucija Lietuvoje valstybines religijos nera (43 straipsnio 7 dalis). Del Zoliniu su Velykom man asmeniskai nei silta, nei salta.

    O 09 01 del laisvo pusdienio – teisinga ideja.