Visada įmanomas teigiamas ar bent optimistinis požiūris
2010 - 02 - 12, Penktadienis 13:18Prieš savaitę interneto projektas Teigiamai.lt uždavė keletą klausimų, į kuriuos mielai atsakiau. Mielai, nes Lietuvoje retos, todėl labai brangintinos pastangos pranešti teigiamas naujienas. Pateikiu šį interviu:
1. Anot „Pew Global Attitudes Project”atlikto tyrimo, vos 17% lietuvių 2009 metais, palyginus su 40% 1991-aisiais, manė, jog žmonės turi siekti savo tikslų be valstybės įsikišimo. Tai buvo mažiausias skaičius tarp 14-os tirtų valstybių. Jūsų nuomone, 17% – tai daug, ar mažai, gerai tai, ar blogai? Ar tai reiškia, jog likusieji nori valstybės paramos ir pagalbos užuot patys besistengę? Ką pasirinktumėte Jūs?
Be abejonės, pateikti šie ir egzistuojantys kiti tyrimai yra aiškus įrodymas, kad Lietuvos švietimo sistema, auklėjimas šeimoje bei skirtingų politinių partijų veikla per Nepriklausomybės laikotarpį formavo nesavarankišką žmogų. Naikino visuomenės lyderius ir tapo netolerantiška idėjoms bei iššūkiams. Teko matyti tyrimų, kurių rezultatai rodo, kad dauguma abiturientų pirmiausiai norėtų dirbti valstybės tarnyboje, o ne bandytų kurti savo verslą. Jaunimo emigracija taip pat yra liūdna šios statistikos dalis. Interesų grupių valdomos žiniasklaidos paviršutiniškumas ir primityvumas stipriai prisidėjo prie pesimistinių nuomonių formavimo. Nemalonu konstatuoti, bet per 20 metų netapome laisvesni. Turėdami minties, idėjų ir pasirinkimo galimybių laisves, patekome į priklausomybę nuo materialinių gėrybių.
Gal tai ir neišvengiama ėjimo laisvės keliu kaina, kurią galime pažinti tik savo klaidų sąskaita.
Tačiau ne viskas blogai, dažnai mes nepastebime ar mums tiesiog nepadeda pastebėti, kiek vis dėlto Lietuvos piliečiai daug nuveikė per šiuos 20 metų. Kai teko garbė priimti Dalai Lamą 2002 metais Vilniuje, aprodant miestą jis tarė: ,,Matau, žmonės jūsų šalyje moka naudoti laisvę“. Dalai Lama palygino savo įspūdžius iš pirmosios kelionės į mūsų šalį 1992 metais.
Valstybės pagalba dažnai pateikiama labai siaurai: finansinė parama, pašalpos, nemokamas maitinimas, valstybinė darbo vieta ir t.t. Valstybės pagalba gali turėti daug didesnę reikšmę, o kartu ir prasmę. Pirmiausiai protingas ir toliaregiškas šalies ar miestų valdymas, sugebėjimas konkuruoti globaliame pasaulyje tam, kad gyventojai galėtų čia, gimtinėje, realizuoti savo idėjas bei pasiektų gerovę. Nes tik išsilavinęs, kuriantis ir nebijantis suklysti žmogus gali sukurti gyvenimą sau, mokėti mokesčius valstybei ir jaustis reikalingu bei laimingu visuomenės nariu.
Valstybėje turi būti palaikomi, ir pirmiausiai net ne valdžios, o visuomenės, kuriantys, rizikuojantys ir turintys idėjų asmenys. Dažnai politikai, pataikaudami miniai, prisideda prie netolerancijos idėjoms ir kūrybai skatinimo.
O tai keisti galime pardėti nuo savęs. Dažniau viešai pagirkime tuos, kurie bando veikti. Jūsų projektas ,,teigiamai.lt“ puikus pavyzdys.
2. Panašu, jog žurnalistas A.Užkalnis taikliai, bet skaudžiai pasakė: “Pilietinė visuomenė ateis tada, kai dauguma žmonių … gyvens savo protu, bei stengsis ne dėl valdžios malonės, o dėl savo šeimos, savo ūkio ar savo verslo.” Lietuva užimą aukštą 26-tą vietą pasaulyje pagal „Doing business“ indeksą, sudaromą Pasaulio Banko, už savęs palikdama tokias šalis kaip Austriją, Prancūziją, Nyderlandus ar šiuo metu mėgstamą girti Lenkiją. Mokesčių našta Lietuvoje yra viena mažiausių visoje ES. Tačiau darbdavių (t.y. verslininkų) nuošimtis nuo visų dirbančiųjų mažesnis tėra Rumunijoje. Kokios tokio mažo verslumo priežastys Lietuvoje, nors objektyvūs skaičiai rodo ganėtinai palankias verslui sąlygas? Ar derėtų kaltinti mus pačius, kad nesiimame iniciatyvos? O gal žiniasklaida prisideda prie išlaikytinių visuomenės formavimo arba valdžia, kuri žeria nuolatinius pažadus „duoti“?
Daug gerų ir teisingų pasisakymų apie pilietinę visuomenę. Suprantama, galvojimas savo galva, kurianti kritika yra brandžios visuomenės pagrindas. Nemanau, kad kas nors Lietuvoje dirba dėl ,,valdžios malonės“ , greičiau tik tiek, kiek reikia savo šeimai ar ūkiui. Tačiau šioje besižvalgančiųjų bendruomenėje būtinai turime matyti ne tik savo asmeninius teisėtus bei teisingus interesus, bet ir savo valstybę. Tik sėkmingoje ir klestinčioje valstybėje galime būti sėkmingi ir kiekvienas atskirai. Šių bendrų interesų suvokimo bei idėjų mums ir trūksta. Ir tokioje situacijoje bendruomenė gali greitai tapti neigiamu objektu, jei iškels savo interesus aukščiau bendravisuomeninių. Deja, Lietuvoje žinau daugiau neigiamų, nei teigiamų pavyzdžių.
Visa iniciatyva yra, buvo ir bus mūsų rankose. Nei vienas užsienio investuotojas nesukurs mūsų valstybės ir neišspręs mūsų vietinių problemų. Tik protingai ir atvirai bendradarbiaudami kaip lygūs partneriai būsime vienas kitam įdomūs. ,,Doing Business“ indeksas iš esmės tokiai mažai šaliai kaip Lietuva nieko nereiškia, nes kiekvienas investuotojas be investavimo sąlygų žiūri ir į pajamas bei pelną, rinkos dydį ir plėtros galimybes. Todėl Lietuva konkuruoja ne šioje lentelėje, o pasaulyje, kur verslui daug daugiau galimybių, o aplinkiniai kaimynai ir be ,,Doing Business“ indekso žino, kas pas mus gerai ar blogai. Mums prie sąlygiškai gero ,,Doing Business“ indekso reikia žymiai daugiau pastangų pridėti, kad mus pastebėtų ir per Rygą atvyktų į Lietuvą.
3. Visgi ką teigiamo įžvelgiate mūsų visuomenėje, politikoje ir versle? Ar manote, jog šis sunkmetis bus didesnė paskata žmonėms imti ir veikti, o ne dairytis valdžios pusėn?
Sunkmetis – vieniems iššūkis, kitiems asmeninės tragedijos ir neviltis. Geras pavyzdys – Ryga, kuri dabar pradėjo savo reklamos kampaniją ir specialiai atsiskiria nuo ,,bankrutavusio“ Latvijos valstybės įvaizdžio. Štai jums strategija ir taktiniai žingsniai, o ‚airBaltic“ su 60 tiesioginių skrydžių toli nuneš.
Lietuvoje, deja, kompetencija yra nuvertinta, todėl nematau nei strategijų, nei strateguojančiųjų. Bijau, kad ši krizė po 20 metų Nepriklausomybės taps savotišku savarankiško gyvenimo duobkasiu, kai gabiausieji išvyks, o dabartiniai demotyvuoti verslininkai gyvens Ispanijoje ir Lietuvą atvyks tik liepos 6-dieną į priėmimą Prezidentūroje. Lietuva bus trečiaeilių filialų ir atstovybių bei pigios darbo jėgos šalis. Ir tai rašau kaip optimistas. Vienintelė viltis, jei kūrybingi žmonės pradės nežiūrint politinių nuomonių skirtumo vienytis. Todėl baigiu: ,,Creative be UNITED“. Tik tai gali išgelbėti mus pačius savo rankomis. Ir bent jau aš bandysiu tai daryti.


2010 - 02 - 15, 22:13
Kaip čia taip yra „Doing business“ indeksas aukštas. Įmonių vadovai vieni geriausiai kvalifikuotų, lietuvių darbuotojus vertina dėl darbštumo, bet vistiek gyvenam š…, tai kame replės?
2010 - 02 - 15, 17:36
Demotyvuoti verslininkai greitai supras, kad Ispanijoje krize tęsis dar ilgiau nei Lietuvoje, ir sugrįš … ne namo o į Estiją.
2010 - 02 - 13, 0:05
st.algiui, neskaitančiam delfi;
http://www.delfi.lt/news/ringas/lit/elucas-atlantidos-istorija.d?id=28882927
2010 - 02 - 12, 22:20
„Valstybė nuo žmonių suaukotų lėšų iš negirdinčio ir nematančio kūdikio atsirėš keliolika tūkstančių litų mokesčių“ – yra toks straipsnis lietrytyje. Komentarai iskalbingesni,graudu tik,kad mes sekmingiausiai dirbame liezuviais :-(
Komentaru istraukos:
„Man darosi geda kad esu lietuvis. Kokie psichiskai nesveiki zmones turi dirbt mokesciu inspekcijoje kad taip tiesiai pultu vykdyti istatyma. Nors butu kazkaip su trupiniu zmogiskumo prieiti. Idiotu idiotai. Esam savizudziu, pavydgrauziu ir idiotu tauta. Bekim visi is LT kol dar yra kur“
„ar nereikes sakiu atsiminti ir i Vilniu vaziuoti, nes tokio kosmaro dar nebuvo“
„taip butu kur nors kitur , kitoje salyje ne lietuvoj tai patiket negaletum , o kadangi visa tai yra pas mus tai nieko keisto cia jau niekas nebestebina . nejaugi sitaip save vadinantys valdzia zmones gali nuzmogeti “
Cia trys beveik is eiles paimti komentarai.Kalbose zmoniu nuomone vieninga…
2010 - 02 - 12, 21:24
Manau,kad tikrosios problemu – zmoniu sukretininimas,buku zombiu kurimas,nusivylimo ir rezignacijos generavimas – priezastys slypi kitur.Ir tos priezastys samoningai slepiamos,nes auganti kritine nusivylusiu mase gali buti pavojinga,ypac jeigu tie nusivyle igautu truputi ziniu. [todel ir Lietuvoje,kaip ir kitur pasaulyje, zlugdoma svietimo sistema] Tokie reiskiniai,citata: “Pilietinė visuomenė ateis tada, kai dauguma žmonių … gyvens savo protu, bei stengsis ne dėl valdžios malonės, o dėl savo šeimos, savo ūkio ar savo verslo” citatos pabaiga,neimanomi,nes pilietine visuomene kryptingai zlugdoma.Pavyzdziu rasite kiekviename zingsnyje.
Zinome,kad likviduoti blogybes lengviausia tada,kai suprantame,is kur jos atsiranda.Manau,kad cia rasime issamu visuomenes degeneracijos paaiskinima,pagrista faktais,skaiciais,datomis:
http://vimeo.com/9039572
kalba apie „Zeitgeist 2″ norintys nesunkiai tai ras „voratinklyje“. Besisliejantiems prie banku bei korporaciju tai gali buti nepriimtina,bet tiesa yra tokia.Siandien matome,kaip sekmingai buvo praskolinta Lietuva,zeitgeist 2 pateikia analogiskus pavyzdzius su kitomis salimis,ypac Lotynu Amerikos.Suzinosite,is kur atsirado „Alkaida“ Supratau,kodel pirmoji invazija i Iraka sustojo pusiaukeleje. Atkreipkite demesi is korporaciju biudzetus,jie didesni uz issivysciusiu Europos saliu. Tad ir klausimas,kodel mes siandien tokioje skyleje ir kaip i ja nusiritome,gauna atsakyma.
2010 - 02 - 12, 19:12
Aš savo trigrašį noriu pridėti prie vakarykštės temos.Suprantu ,koks nusivylimas, apima nuo tokių antraščių, bet ar neguodžia tai, kad labai daug žmonių galvoja kitaip,negu antraščių kūrėjai.Tai pasimatė per rinkimus,Agnė buvo reitinguota į pirmą dešimtuką iš antro šimtuko. Ją perkėlę žmonės tikrai nuoširdžiai norėjo, kad ji būtų bent taip pagerbta.Juk jinai ne artistė, ne TV žvaigždė ne kokia žymi politikė, bet,matyt , nors taip žmonės visoj Lietuvoj jai tesugebėjo padėkoti.Šis jos išgarsėjimas tikrai ne pigus , tai atsveria tūkstančius tų sumautų antraščių.
2010 - 02 - 12, 19:00
http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2010-02-11-leonidas-donskis-rusijos-stiprybes-saltinis-ir-musu-iliuzijos/40347
2010 - 02 - 12, 18:58
“Interesų grupių valdomos žiniasklaidos paviršutiniškumas ir primityvumas stipriai prisidėjo prie pesimistinių nuomonių formavimo. Nemalonu konstatuoti, bet per 20 metų netapome laisvesni.“
Deja.
Ar dar kas nors atsimena, kas tai – GVŽ?
2010 - 02 - 12, 17:17
Nu tada OK:)
Ir aš dar teigiamai parašysiu:) Jei švest, tai švest.:)
Į klausimą „-ar teisė žmonėms laisvai siekti savo tikslų nesikišant valstybei;“ teigiamai gali atsakyti tik anarchistas.
Pasidžiaukim – tarp 14 valstybių mažiausiai anarchistų yra Lietuvoje :))
2010 - 02 - 12, 17:03
to cool
Įkėliau tik trumpą komentaro citatą, nes ilga netilptų. Bet sutinku, buvo galima ir taip suprasti. Tiesiog viskas gerai, daugiau jumoro, penktadienis, šventės. Aš džiaugiuosi ir tuom, kad Nurimęs parašė gerą ir pozityvų komentarą. Man tai šventė.
2010 - 02 - 12, 17:00
Bet jei ne taip supratau tai persiprašau:))
2010 - 02 - 12, 16:58
@Artūras Zuokas:
Nu pasižiūrėk, po pagyros (?) įdėjai citatą, kur nurimes sako, kad jo komentaras per ilgas
2010 - 02 - 12, 16:49
Aš nesišaipau, o sakau , kad komentaras geras, o kai geras esmė ne ilgis. Nesupratau, ko čia Cool, ne cooliškai užsipuola. Prašau atsiprašyti.
@cool:
2010 - 02 - 12, 16:44
O man Nurimusio komentaras patiko, tokiems vietos ne gaila:) Nesuprantu ko čia Zuokas šaiposi.
2010 - 02 - 12, 15:41
Geras komentaras, o ir pabaigoje klausimas teisingas. @Nurimes:
2010 - 02 - 12, 15:01
P.S. Atsiprašau už tikrai per ilgą komentarą, nes turbūt iki pabaigos mažai kas (o gal ir niekas) ir perskaitys. Taigi būsiu be reikalo tiek vietos užėmęs…:)
2010 - 02 - 12, 14:52
Tikrai nenoriu kritikuoti AZ nuomonės, ir tokia turi teisę egzistuoti…
Norėčiau į šią problemą pažvelgti kiek kitu kampu.
Kaip vykdomos apklausos? Kaip jos apibendrinamos ir kaip išvedami „faktai“? Ir kaip rezultatai pateikiami visuomenei?
Aš neesu tikras, kad tos vykdytos apklausos teisingai atspindi esamą situaciją. Visose, ar daugumoje, apklausų rezultatas priklauso nuo klausimų formuluotės bei pateikiamų atsakymų variantų. Siekiant paprastumo dažnai suvedama į juoda-balta. Bet gyvenime yra ir pilka, jau nekalbant, kad yra ir kitos spalvos. Bet jei mums reikėjo/reikia pasirinkti tik iš juoda- balta, tai, nors tikrasis mūsų atsakymas būtų – pilka ar raudona, pasirinkom iš duotų.
Taigi, tolimesnis svarstymas priežasčių ieškojimas, kodėl balta ar juoda, gali nuvesti prie visiškai neteisingų išvadų … Ypač tai pažymėtina apie tas pačias apklausas, vykdomas skirtinguose valstybėse. Juk skirtingos Tautos (ar net atskiri individai), dėl skirtingo juos supančio sociumo, skirtingai supranta tą patį klausimą ir jų atsakymai (tegu išoriškai visiškai identiški) reiškia ne visai tą patį… Juk pavyzdžiui „laisvės“, „valdžios“ ir etc. sąvokos skirtingų šalių paprastų gyventojų, kurie ir dalyvauja apklausose, suprantami skirtingai… Kas mums „balta“, prancūzui gali būti „rausva“…:)
Na kad ir minimoje PEW apklausoje, žmonės turėjo pasirinkti tarp 2 klausimų ir atsakyti, kas geriau:
-ar teisė žmonėms laisvai siekti savo tikslų nesikišant valstybei;
- ar tai, kad valstybė vaidina svarbų vaidmenį visuomenėje, siekdama garantuoti, kad niekas negyvena skurde.
Bet, jei prie paminėtų 2 klausimų, būtų pridėtas 3, apjungiantis pirmuosius du, manau, kad apklausos rezultatai rodytų visai ką kitą ir visi protingai komentuotų visai kitokį „faktą“ … Juolab, kad pirmasis klausimas, mano galva, visiškai nekorektiškas, nes nėra(ar bent aš nežinau), o, ko gero, ir negali būti, valstybės, kurioje žmonės galėtų laisvai veikti jos neįtakojami, t.y. jai nesikišant…
O tas 3 apjungiantis klausimas galėtų/galėjo būti:
- ar teisė žmonėms laisvai siekti savo tikslų valstybei kišantis tik tiek, kad būtų garantuota jog niekas negyvens skurde.