Nacionalinės krizės ypatumai (1)-milijardinė kaina už ministro klaidas
2009 - 12 - 2, Trečiadienis 9:47Apie būtinybę išsaugoti nacionalinį (bazinį) vežėją per pastaruosius metus esu kalbėjęs jau ne kartą. Išsamiausiai- beveik prieš metus, kada dar tik sprendėsi vežėjo likimas.
Pokalbiuose su ministru Eligijumi Masiuliu nuolat pabrėždavau, kad valstybei būtina atsiriboti nuo konkrečių akcininko problemų ir spręsti strateginį nacionalinio (bazinio) vežėjo klausimą- matyti valstybės tikslus ir siekius.
Žinau, kad per metus laiko buvo bent kelios galimybės tai padaryti, tačiau iki šiol Lietuva neturi nacionalinių oro linijų ir susisiekimas net su pagrindiniais Europos didmiesčiais yra problematiškas.
Pakartoju tai, ką jau šių metų pradžioje:
Būtent taip įvairaus lygio strategijose prisistato Lietuva. Kartu esanti sankryžoje tarp rytų ir vakarų, jungianti centrinę ir šiaurės Europą. Po Nepriklausomybės atkūrimo pretendavome į tiltą tarp vakarų Europos ir rytų su Rusija priešakyje , bet greit šios idėjos atsisakėme, nes nenorėjome būti numindžioti kaip durų slenkstis.
Deja, Lietuvos valstybėje strateginio mąstymo trūkumas ir politinės valdžios trumparegiškumas leido Lietuvos transporto sistemai mus sugrąžinti prie ,,numindžioto slenksčio’’ realybės. Lietuvoje ramiai sutinkamas Nacionalinio oro vežėjo nykimas, o į specialistų skambinimą pavojaus varpais, kad naikinama šalies civilinė aviacija, deja, niekas nekreipia dėmesio. Lietuvos geležinkeliai dar gali jus nuvežti į Maskvą ar Peterburgą, bet kryptis į Vakarų Europą vos gyva.
Vis dar vyksta ginčai, kur eis Rail Baltica linija ar kokį bėgių plotį pasirinksime. Keltai iš Klaipėdos – ilgų ir niekur neskubančių kelionių pasirinkimas. Dar lieka automobilis, nors keliai tvarkomi iš Lietuvos ir Lenkijos pusės, bet automagistralių kokybę ir greitį pajaus tik mūsų anūkai.
Manau niekam nereikia aiškinti, kokią svarbą ekonomikoje užimą vidaus ir išorės susisiekimo sistema, įvairių tipų keleivių ir krovinių vėžėjai, pagaliau judėjimo greitis ir kokybė. Grįžkime prie Nacionalinės aviacijos ar ,,flyLAL’’ problemos. Apsispręsta ,,flyLAL’’ negelbėti ir palikti akcininkus patiems tvarkytis su savo skolomis ar karais su ,,airBaltic’’.
Sprendimas aiškus.Tačiau, o kas padaryta, kad Lietuva turėtų aviakompaniją, kuri savo centru (hub) laikytų Vilnių ar Kauną. Nuosavybės formos gali būtį įvairios, bet svarbiausia, kad tokia oro kompanija būtų registruota Lietuvoje, mokėtų čia mokesčius, išnaudotų iki šiol neefektyviai naudojamą paveldėtą oro uostų infrastruktūrą, į kurią jau investuotas ne vienas šimtas milijonų ir ES lėšų.
Oro uostai ir didelė vietinė oro kompanija aplink save sukuria šimtus kitų verslų ir tūkstančius darbo vietų. Stebina Susisiekimo ministerijos pareigūnų nusistebėjimas, kad jau net skrydžių iš Vilniaus į Briuselį neliko.
Gal SAS išgelbės? Tam tikra prasme taip- skrisime į Kopenhagą, persėsime į kitą lėktuvą ir pasaulis prieš akis. Bet kiek praras Lietuvos biudžetas mokesčių ir darbo vietų, kiek pabrangs kelionės mums ir mūsų svečiams, kiek prarasime laiko kelionėse. Ar kas nors tai skaičiuoja?Ką siūlau?
Strateginis tikslas – siekti, kad Lietuva turėtų oro linijas (nacionalines), kurių uostas (hub) Lietuvoje ir kurių tikslas 5000 000 (dabar netoli 2 milij. per metus) pervežamų keleivių per metus. Vilniaus –Kauno oro uostas taptų didžiausiu keleivių ir krovinių oro uostu regione, aptarnaujančių skrydžius iš vakarų į rytus –Rusiją, Kiniją, Indiją ir.t.t. Sukurti 4500 darbo vietų.
Kaip tai padaryti? Atsiriboti nuo akcininkų problemų ir matyti valstybės tikslus. Taip laimės visi. Galima kelti ,,flyLAL’’ bankroto bylą, o kartu tai suteiktų galimybę peržiūrėti akcininkų sandorius už trejus metus ir naikinti tuos, kurie pablogino ,,flyLAL’’ padėtį.
Apjungti Lietuvos geležinkelius ir oro vežėją į vieną kompaniją, integruoti oro uostus į bendrą veiklos planą – strateginį tikslą. Ieškoti stiprių partnerių – oro vežėjų ir oro uostų vystytojų. Vieni iš galimų partnerių ,,Air France-KLM’’, kurie kaip tik ir planuoja apjungti oro bei geležinkelių pervežimus.
Kitas variantas oro kompanija ,,Virgin’’, kurios savininkas R.Bransonas jau turi tokią patirtį ir nori plėsti skrydžių geografiją bei palikti perkrautus Londono oro uostus. Stiprus galimas partneris Kinija. Taigi, yra iš ko rinktis.
Ir pabaigai (nes jau girdžiu galimą kontra argumentą). Tai ne tik privataus verslo reikalas. Europoje nėra nei vienos didelės oro kompanijos ir oro uosto, prie kurio gimimo bei auginimo neprisidėjo valstybė. Prisiminkime, kaip Latvijos valdžia gina ,,airBaltic’’ interesus. Tokia maža valstybė kaip Lietuva turi bendradarbiauti su privačiu verslu, o tada lydės sėkmė mus visus: valstybę, verslą, darbuotojus ir keleivius. Suprantama bendradrbiavimas turi būti skaidrus .


2009 - 12 - 19, 14:17
“Vis dar vyksta ginčai, kur eis Rail Baltica linija ar kokį bėgių plotį pasirinksime. ”
citatai iš jūsų , gerbiamas Zuokai, pamąstymų tinka vienas anegdotas :
Kai Petras I Rusijoj tiesė pirmąjį geležinkelį atėjo mažylis Skuratovas-jo dešinioji ranka- ir klausia
-Pitrai Aleksejevič, kokią vėžę darysim-kaip vakaruose ar platesnę?
-Nachren platesnę ,-nustebo caras.
Ir padarė rusai vėžę 18 centimetrų platesnę nei Europoj. Gal mūsų ministram pasiūlyt tokį pat būdą? KADANGI JIE NEPAKENČIA NIEKO RUSIŠKO TAI SUSIAURINKIM NACHREN TĄ VĖŽĘ IR BUS IŠSPRĘSTA PROBLEMA.
TIK NEAIŠKU KIENO CHRENAS TURĖTŲ BŪTI ETALONU…
2009 - 12 - 04, 19:47
Esi visiškas idiotas. Užuojauta…
Viešas idiotizmo demonstravimas tėra beviltiškas pagalbos šauksmas. Gaila, bet tau niekas nepadės - taip idiotu ir mirsi.:)
2009 - 12 - 04, 15:16
aciu uz atsakyma! tikiuosi ieskovas ar ieskove sypsosis ir bus laimingas maziausiai iki pavasario… tik ar gali buti laimingas kazkieno tampomas uz virvutes… zema…
2009 - 12 - 04, 15:12
ar paciam nesivaidena?ismokai pora pasakymu ir rasineji,gal lek pas papuni ir paderink prota ant papunio kamertono,nors jau esi paderintas,bet gal dar giliau “ismastysi”,kaip zmonem neatsibosta?reikalingi mes tai rusijai,kaip kiskiui triperis,patys apsisyke iki ausu ir vis ieskom kazkur atpirkimo oziu,baikim,jau 20metu praejo,o kaikas vis dar tuo paciu velniu gasdina,nepavargai,jaunuoli?
2009 - 12 - 04, 15:00
isejo Zuokas is to durniu laivo ir garbe jam,o siaip seime gali buti kas tiknori,koks is to skirtumas,visvien niekuom padeti zmonems negali,nes istatymai priimami tiksliau prakisami su kubiliaus nurodimu,o jei kubilius “suklista”tai papunis ji “pataiso”kad kojos nebutu meslinos,na teatras vyksta ir vyks kol neatsiras VADAS kaip sake M.Juskauskas,dabar dar tokio nesimato,gal Arturas Z.
2009 - 12 - 04, 14:53
tik jau ne Cekuolis,tai senas kgb agentas,ir turejo pravarde sajudzio laikais Algimantas-Cekistas
2009 - 12 - 04, 9:14
Pritariu BM dėl pamazgų. Dar, kaip kokiai ciekawai Zosei būtų įdomu, kas tas šventuolis, padavęs ponią AZ’ teisman.
Verčiau jau lai seiman eina Čekuolis…
2009 - 12 - 03, 23:42
Arturai,
o kokie komentarai bus Agnei uzemus Jusu kede seime? ir ne tik komentarai, bet ir jos asmenybe menkinantys uzsakomieji straipsniai. Agne dar nespejo kojos i seima ikelti (kolkas bent jau as tikrai nematau priezasciu apie ja tureti bloga nuomone), o jau pradeda pilti pamazgas. Tikrai nustebsiu jei ji visgi ryshys eiti i viesaja politika. Idomu kokia Jusu nuomone del Agnes sprendimo?
2009 - 12 - 03, 23:12
Tai tik žeminančios politikų PR spekuliacijos, nes Agnė šią savaitę gavo Teismo įspėjimą už tai, kad per klaidą vienas iš ,,Nedelsk” projekto darbuotojų nusiuntė internetu prašymą paremti 225 lt. kovos su krūties vėžių projektą asmeniui, kuris tai palaikė jo asmens duomenų privatumo pažeidimu. Taip , tai klaida, žmogus teisus ir jo teisė ginti savo privatumą, žmona atsiprašo, teismas už tai įspėjo. Man net nemalonu skaityti tokius menkinančius komentarus, dar nemaloniau, kad Agnės nuo to negaliu apsaugoti. @zhinovas:
2009 - 12 - 03, 22:19
nepatogu klaust, bet paklausiu :) visu pirma noreciau Jusu zmonai palinket stiprybes ir geru darbu Seime. Skaitau komentarus ir daug kas raso apie galima A. Zuokienes “prasilenkima” su istatymu ir kazkokius teismus. Ar tai is pirsto lauzta, ar yra tame tiesos.?
2009 - 12 - 03, 20:50
Idėjos, kurios kelia baimę (pavyzdžiui, balsavimo teisė nuo 16 m.) dažniausiai būna vertos, kad apie jas būtų primenama, pasiklausiama pačių jaunų žmonių nuomonės.
2009 - 12 - 03, 20:35
Komentuodami nematėme siužetų, o tik pavadinimus. Be to norint komentuoti tokias temas reikia daugiau infromacijos. Taip pat jūsų vertinimai nebūtinai sutampa su mano, todėl apie tai reikia diskutuoti. Kai pakviesite ekspertą (t.y. mane) galėsime padiskutuoti šia tema. @Ekspertai.eu:
2009 - 12 - 03, 20:29
Pilote, nusileiskite ant žemės ir dar kartą perskaitykite temą ir ne 900 km./v. greičiu. Tada parašykite komentarą, kas ką ir kam siūlė.
p.s. AirBaltic -51 proc. savininkas valstybė, 49 privatūs investuotojai. LOT ir Estų avialinijos nepriklauso nei suomiams nei amerikiečiams. @pilotas:
2009 - 12 - 03, 20:26
Ne , čia baimė, kad balsuotų jaunimas. @/dev/brain:
2009 - 12 - 03, 19:30
@rokky:
Pritariu rokky, jei europietiškumas politikoje - teistumas už gerus darbus, abonentizmas ir t.t.
2009 - 12 - 03, 19:14
Estijos avialinijas nupirko Suomijos „Finnair“, Latvijos - skandinavų SAS, Lenkijos LOT įsigijo amerikiečiai. Visos skraido iki šiol…
LAL už atrodo 25 mln.Lt nupirko lietuviukų chebrytė, nieko neišmananti apie aviabiznį, bet gerai įvaldžiusios naujalietuviškąjį biznelį. Rezultatas – turtą pervarė į kitus UAB, o flyLAL per tris metus nuvarė į apie 90 mln. LT nuostolį. Zuokas sako, kad reikėjo dar 30 mln. mūsų pinigų duoti, po to būtų reikėję dar ir dar ir dar…:) Tikrai būtų davarę iki milijardo:) Kiek iš jų tektų Misteriui 15 procentų?
2009 - 12 - 03, 18:47
Pone Zuoka, parasykit ka manote apie balsavima internetu, siandien seimunai to projekto nesieme svarstyti… nezinau ar cia analfabetizmas, ar baime sulaukti emigrantu balsu.
2009 - 12 - 03, 18:37
Suprantame, kad vakar dienos pasirodymas LNK TV laidos vedėjo amplua buvo tik lengvas pažaidimas. Tačiau vis tiek norime paklausti - kodėl siužeto apie Operos ir baleto teatro milijonus nepakomentavote?
2009 - 12 - 03, 16:40
Būtinai ir pažadu.
@rokky:
2009 - 12 - 03, 16:15
@Artūras Zuokas:
Aš tikiuosi, nes esu įsitikinęs, kad prarandanti populiarumą “popso” kultūra ir jos televiziniai adeptai Lietuvoje tikrai negalės jums padėti. Politinių “klounų” pas mus ir be jūsų užtenka. Iš tikrųjų labai norisi, kad mūsų politikai geriau atskirtų pigaus populiarumo bei normalaus žmogiško pasitikėjimo priežastis ir pasekmes.
Sėkmės Jums, nuoširdžiai linkiu išsaugoti tą europietiškumą politikoje, kurį visada turėjote.
2009 - 12 - 03, 15:28
rokky, jei tik tai Jums padės apsispręsti, tai galiu pasakyti, kad KAKADU laidos aš nevedu, o tai buvo tik bandymas ir žaidimas.
Pagarbiai @rokky:
2009 - 12 - 03, 14:58
O melzti bankrutuojancia Vilniaus savivaldybe ir imti is jos biudzetiniu pinigus meko ir fluxus sandeliavimui hadid skarbonkeje - ne geda?
2009 - 12 - 03, 14:55
Taip reikia Lietuvai bazinio (LIETUVISKO) vezejo, bet kad jis kaip suprantu jau nuo vasaros atsirades, t, y. Star1 airlines! ;)
Reikia padeti Star1, nes tai kolkas vienintele Lietuvisko kapitalo aviakompanija vygdanti reguliarius skrydzius. :)
2009 - 12 - 03, 13:05
Kai palikote Seimą, atsirado vilčių, kad turėsime jus jau kaip kitokį, rimtą ir atsakingą politiką… Tačiau kai sužinojau, kad jau vedate laidą “Kakadu”, jūs man kaip rimtas politikas galutinai žlugote. O gaila.
2009 - 12 - 03, 0:15
bus labai i tema nuo 2010 sausio 1d. ir sprendziant is energetikos ministerijos metines veiklos dar ne vienerius metus bus i tema.
2009 - 12 - 03, 0:03
ir vėl beprotė ne į temą:)
2009 - 12 - 02, 23:59
Gerb. Arturai,
As suprantu, kol energetikos ministrerijoje ir iv. komisijose susijusiuose su Lietuvos energetine ateitimi sedi socialiniu mokslu magistrai arba kitokios neaiskaus issimokslinimo personos, nesugebancios net pagooglinti zodiu “eko”, “free energy” - neturesime nei atsinaujinancios nei pigios elektros. Ar Sekmokas turi ant desktopo uzsidejes kitu saliu elektros tarifus? Ar bent kylo mintis pasidometi kodel ju elektra pigesne? O tuo tarpu zmones isidiege taip reklamuota geotermini sildyma (kurio efektyvumo skaiciavimas beje pateiktas neteisingas, nera apskaiciuoto atsiperkamumo - na bet tai atskira istorija), valstybe deja tokios ekologiskos iniciatyvos nepareme. O dabar dar ir neproporcingai padidinta elektros kaina, kuri zenkliai padidina silumos gamybos savikaina.
Taigi klausimas - kada energetikos ministerija rimtai susirupins svaresnes ir pigesnes energijos gamybos skatinimu? Kas isvis yra musu valstybeje daroma ta kriptimi? Kokio velnio tada reikejo kurti ta ministerija? Jei nesusitvarko - tegu nusisamdo kompitetingus patarejus, o ne pusesesres vyro mociutes!
http://www.delfi.lt/news/economy/energetics/naudojantiems-elektra-sildymui–nuo-sausio-saskaitos-soktels-per-40-proc.d?id=26404981
2009 - 12 - 02, 22:09
tereikejo tiek nedaug - pabuti Tau nuosirdziu idealistu…
2009 - 12 - 02, 21:40
p. Zuokai, gerai mastote, bet nepamirskite, kad:
1. FlyLAL pasiulymas valstybe pirkti isipareigojimus buvo absurdikas (1lt = milijonines skolos). Zinoma reikejo galbut diskutuoti del salygu, bet valstybininkai kaip visada susidera taip, kad valstybe lieka pralaimetojo vietoje.
2. Skrydziu marsrutai atsigauna, o atsigaunant ekonomikai (imonems ir gyventoju pajamoms) padauges ir keliausjanciu ir dar krypciu.
3. Labai svarbus ir teisingas buvo paskutinis esminis pakeitimas pro uosto rinkliavose ( nuo 40 lt iki 4 lt). Zinoma klausimas butu kodel po metu, bet… Esate buves seimo narys, politikas ir verslininkas. Zinote, kad versle sprendimas ir igyvendinimas gali uztrukti tarkim keleta dienu, o biurokratineje strukturoje tai uztrunka su suderinimais, obstrukcijomis ir kitais interesais niolika kartu ilgiau.
Ir visgi del vezejo su baze Vilniuje jums pritariu. Toks turi buti,o jo sukurimas bus naudingas ir keliaujantiems ir miestui ir zmonems kurie dirbs ir zinomasalies ukiui.
Linkejimai…
2009 - 12 - 02, 21:16
@Jz:
Pritariu. Nėra net ko lyginti:)
2009 - 12 - 02, 20:23
na, gal du kaka2 nebijos?
2009 - 12 - 02, 17:41
Nurimusio argumentai įtikimesni.
Kada nors dar nagus graušime, kad nesugebėta tuos kombinatorius iš flyLal išvilti į dienos šviesą, nuteist ir pasodint cypėn, nežiūrint į jokias giminystes su signatarais.
Nebent bausmę patrigubinti, pridedant už tiesioginį pakenkimą Lietuvai, padarant ją gūdžia Europos provincija.
Net AZ prisibijo.
2009 - 12 - 02, 16:16
Bandysiu iš eilės :
-Bazinio oro vežėjo įtaka BVP gali būti iki 3 proc, Lietuvoje įtaka BVP mažesnė -apie 1,5 proc. , arba apie 1 mljrd. lt. Todėl sprendžiant oro linijų klausimą reikėjo matyti, pasikartosiu ne AKCININKŲ interesus, o VALTYBĖS, nes praradome ne galimai investuotus 30 mln. lt. o vieną milijardą. Veiksmai, kurie daromi dabar teisingi- oro mokesčių mažinimas, be to ministras prašo 15 mln. lt. subsidijos skrydžiams subsidijuoti. Tai reikėjo daryti prieš metus.
-„Apjungti Lietuvos geležinkelius ir oro vežėją į vieną kompaniją..”’- tai šių dienų bendra valstybių ir transporto kompanijų strategija, nes ateitis -integruota transporto sistema, kurioje dalyvauja skirtingų nuosavybių formų ir tipų vežėjai.
-LG -pelnas iš krovinių, o ne keleivių, be to valstybės reguliuojamos rinkos. Lietuvoje dažnai proteguojamas (nebūtina tai blogai) valstybinis sektorius, o privatus, ypač vietinis, būna atstumtas. Dabartinės SM politikos sprendimų naudą gaudys ne Lietuva ir mūsų BVP.
@Nurimes:
2009 - 12 - 02, 15:11
P.S. Neesu LRLS narys…:)
2009 - 12 - 02, 15:10
„Nacionalinės krizės ypatumai (1)-milijardinė kaina už ministro klaidas“ -AZ.
Net matant AZ ir p. E. Masiulio (toliau EM) „nemeilę“ vienas kitam, manau, labai nesąžininga (net AZ) kaltinti vien p. E. Masiulį padarius milijardinę žalą valstybei… Įdomu, kas suskaičiavo tą milijardą?:)
Juk flyLAL problemos atsirado dar prieš jam (EM) tampant ministru, o jis tik nesutiko privačios bendrovės daugiamilijoninių skolų užkrauti mokesčių mokėtojams… Iš kitos pusės – juk LRS valdantieji ir LRV galėjo priimti ir kitokį sprendimą, nežiūrint jo prieštaravimo… Bet kokiu atveju tai negalėjo būti vienasmenis sprendimas… Taigi, tą milijardą reikėtų dalinti su kitais SM ministrais, LRS ir LRV…:)
RailBaltica jau „valkiojama“ bene 15 ar daugiau metų, taigi, EM čia mažiausiai kaltas, juolab, kad dabar po truputį „įsisiūbuoja“…
„Apjungti Lietuvos geležinkelius ir oro vežėją į vieną kompaniją,…“ – sako AZ.
Įdomu…:) Būtume pirmieji pasaulyje.:) Tokia novatoriška idėja…:)) Dar galima suprasti, kad „AirFrance-KLM“ nori „suvalgyti“ savo tiesioginį konkurentą SNCF su jo greitaisiais TGV traukiniais (300km/h), nors dar nežinia ar tas jiems pavyks…
Tai gal kitur šuo pakastas?
Informacija pamastymui. Valstybiniai AB „Lietuvos geležinkeliai“, net dengdami keleivių vežimų nuostolius (toli virš 100 mln.), 2007 m. turėjo 164 mln. Lt pelno, o 2008 m. – 126,6 mln. Lt pelno. Privati flyLAL bendrovė tuo pat metu dešimtimis „kaupė“ milijoninius nuostolius…:)
Klausimas liberalui :) A. Zuokui: kaip čia gaunasi, kad valstybinė bendrovė dirba geriau už privačią? Ar sujungus tokias bendroves nebus taip „patvarkyta“, kad po kelių metų, pasidarbavus privatininkams, reikės valstybės pinigėliais gelbėti ir ją?:))
2009 - 12 - 02, 14:59
Hm, kad Masiulia grybas tai aisku seniai, bet kam jam rodyti veiksmu plana ??? Hm, matyt Masiulia dienos suskaiciuotos ! Pirmyn Lietuva.
2009 - 12 - 02, 13:23
Kažkaip mažai liberalumo šitame įraše. Nemanai, Artūrai?
2009 - 12 - 02, 12:59
Lietuvoje nera visai nera nrm transporto,grizti is europos,ir pamatai sena troleibusa)))SIAUBAS.Gal uztenka viska kritikuoti,gal jau kas nors ka nors padarys.dievuleliau,net baltarusijoje transp.labiau pazenges,atsiliekam tragiskai.O cia zmogui tokiu ideju neduoda igyvendinti.
2009 - 12 - 02, 12:14
P.S. Dar, pamenu, Zhiemelis mego girtis, kad jo LAL’as sukuria Lietuvai milijarda BVP. Ish kur ta mistine suma - Zuoko antrashteje?
2009 - 12 - 02, 11:45
“Apjungti Lietuvos geležinkelius ir oro vežėją į vieną kompaniją…”
Toki pasiulyma Ziemelis Masiuliui pateike praeita pavasari: “flyLAL Charters” + AB “Lietuvos gelezhys” = Nacionalinis oro vezhejas-2
:)
2009 - 12 - 02, 11:07
Nors sakoma, kad vėliau geriau negu niekada…
Net ne perfrazuojant, o kelius suvokiant plačiąja prasme:
Rusija turi dvi amžinas bėdas - blogus kelius ir kvailius. Lietuva gi - dar ir Rusiją.
2009 - 12 - 02, 9:59
Kazkaip ne i dienos tema….Va, valdzios panoseje nematomas Amerikonu kalejimas, tai jega. Nieks nieko nezino, nemato ir negirdi. Kam mums tokia “valdzia” kuri “nezino” kas vyksta jos kieme. Kokio velnio moku mokescius, kad nevykeliu strukturas turime islaikyti. V a tai tema. O “nukosetas” ar ne 1 milijardas tai eiline smulkmena, nes kitais metais “nukoses” dar daugiau…